Siirry sisältöön

Viestintä keskustelun herättäjänä

Pyöräilyviikon viestinnän ilmeinen tavoite on  saada osallistujia tapahtumiin. Viestinnällä on toinenkin tärkeä tehtävä: Pyöräilyviikko ja sen kuluessa nostetut teemat ovat saaneet vuosi vuodelta yhä enemmän medianäkyvyyttä niin valtakunnallisessa kuin alueellisessa ja paikallisessa mediassa. Pyöräilyviikko onkin hyvä hetki nostaa julkiseen keskusteluun paikallisesti tärkeitä pyöräilyn edistämiseen liittyviä avauksia ja päätöksiä. Parhaimmillaan Pyöräilyviikko ja sen viestintä tuovat näkyväksi sekä pyöräilyn iloa ja moninaisuutta että pyöräilyn asemaan ja olosuhteisiin liittyviä kysymyksiä.

Pyöräilyviikon tapahtumista kannattaa mahdollisimman laajan näkyvyyden saamiseksi viestiä monella kanavalla: kuntien ja kaupunkien omilla verkkosivuilla, mediatiedotteissa ja sosiaalisessa mediassa voidaan viestiä paikallisista tapahtumista. Tämän lisäksi viestinnällä voidaan nostaa keskusteluun ajankohtaisia pyöräliikenteen edistämiseen liittyviä aiheita. Pyöräliikenteen suunnittelu, työpaikkojen ja koulujen toimenpiteet pyöräilyyn kannustamiseksi, uudet pyöräväylät ja pyöräpysäköinnit ovat esimerkkiaiheita, joista myös Pyöräilyviikolla voidaan viritellä julkista keskustelua.

Monenlaisten ja monen ikäisten pyöräilijöiden näkyminen Pyöräilyviikon viestinnässä muistuttaa siitä, että pyöräily on tärkeä liikkumismuoto ja että sen olosuhteiden kehittämiseen panostetaan jo ja kannattaa panostaa vieläkin enemmän.

Pyöräilyviikko mediassa

 Valtakunnallinen media

 

Paikallismedia

Pyöräilyviikko sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisessa mediassa Pyöräilyviikko on näkynyt iloisena ja monipuolisena kuva- ja keskusteluvirtana, jota ovat tuottaneet niin kunnat, pyöräily- ja muut järjestöt kuin yksittäiset kansalaiset. Sosiaalisen median kanavat tavoittavat suuren joukon eri ikäisiä ihmisiä ja muodostavat parhaimmillaan alati laajenevan pyöräily-yhteisön.

Sosiaalisessa mediassa voi irrotella: kuvapäivitykset viikon teemapäivistä viestivät pyöräilyn ilosta ja monipuolisuudesta ja luovalla aihetunnisteiden käytöllä voi Pyöräilyviikon teemapäivineen liittää myös ajankohtaisiin keskusteluihin pyöräilystä, kaupunkisuunnittelusta, liikennesuunnittelusta, liikkumisesta, liikunnasta, ilmastonmuutoksesta, ympäristön tilasta... Vain mielikuvitus on rajana.

LAHTI
Liperi
KAINUU
Tampere
LVM

Pyöräilyviikko kunnan tai kaupungin verkkosivuilla

Pyöräilyviikkko on näkynyt ilahduttavasti kuntien ja kaupunkien verkkosivuilla, joille on koottu tapahtumalistauksia tai ladattu näyttäviä julisteita, jotka kannustavat paikalliseen osallistumiseen. Tämän lisäksi Pyöräilyviikko on hyvä hetki viestiä kuntalaisille paikallisista, pyöräilyä edistävistä toimenpiteistä, olivat ne sitten suunnitelmien tai toteutuksen asteella.